Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Kommunikationens innehåll:
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Intressen, vardagliga situationer, personer och platser.
Åsikter och känslor.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
Lyssna och läsa – reception:
Tydligt talat språk och texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier.
Olika former av samtal och dialoger.
Berättelser och annan fiktion även i talad eller dramatiserad form samt sånger.
Muntlig och skriftlig information, till exempel på skyltar och i reklam.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse.
Olika sätt att orientera sig i texter och talat språk från Internet och andra medier.
Språkliga företeelser som uttal, intonation, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion i det språk som eleverna möter.
Hur ord och fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser och tilltalsord, används i texter och talat språk i olika situationer.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel frågor, omformuleringar och gester.
Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen som uttal och intonation samt ord, grammatiska strukturer, stavning och interpunktion, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck.
Kommunikationens innehåll:
Ämnesområden som är välbekanta för eleverna.
Vardagliga situationer, intressen, personer och platser.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
Intressen, vardagliga situationer, personer och platser.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
Åsikter och känslor.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där språket används.
Vardagsliv och levnadssätt i olika sammanhang och områden där kinesiska används.
Lyssna och läsa – reception:
Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer.
Olika former av enkla samtal och dialoger.
Sånger och ramsor.
Enkel information och enkla meddelanden.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord i tal, till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget.
Olika sätt att hitta enkel, tydlig information i givna källor på internet och i andra medier.
Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation samt sambandet mellan skrift och uttal.
Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
Tydligt talat språk och enkla texter som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
Dialoger och samtal.
Berättelser och annan fiktion, även i talad eller dramatiserad form, samt sånger.
Muntliga och skriftliga meddelanden samt information, till exempel på skyltar och i reklam.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet, till exempel med hjälp av förförståelse och bilder.
Olika sätt att orientera sig i anvisade muntliga och skriftliga källor av olika slag för att hitta enkel information att använda i egen produktion och interaktion.
Språkliga företeelser, däribland uttal, grammatiska strukturer och stavning, i det språk eleverna möter.
Hur ord, fasta språkliga uttryck och vardagsfraser används i talat språk och texter i olika situationer.
Enkla dialoger och samtal.
Enkla meddelanden och enkel information.
Sökning av mycket enkel, tydlig information i anvisade källor av olika slag, till exempel för att hitta klockslag, platser och namn.
Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal samt sambandet mellan skrift och uttal.
Tala, skriva och samtala – produktion och interaktion:
Enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger i tal och skrift.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor.
Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation.
Samtal och skrivande för kontakt och kommunikation.
Presentationer, instruktioner, meddelanden, berättelser och beskrivningar i tal och skrift.
Strategier för att underlätta samtal, däribland omformuleringar, gester och frågor.
Språkliga företeelser, däribland uttal, ord, artighetsfraser och andra fasta språkliga uttryck samt grammatiska strukturer och stavning i elevernas egen produktion och interaktion.
Bearbetning av egna muntliga och skriftliga framställningar för att förtydliga kommunikationen.
Strategier för att underlätta samtal, till exempel gester och frågor.
Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal.
Lyssna – reception:
Tydligt talat språk som är instruerande och beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer.
Olika former av dialoger och samtal.
Sånger och ramsor.
Information och enkla meddelanden.
Strategier för att uppfatta fonem, tonem och betydelsebärande ord samt för att dra slutsatser om innehållet.
Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och grundläggande satsstrukturer.
Hur ord och vardagsfraser används i olika situationer.
Pinyin som stöd för förståelse av det talade språk eleverna möter.
Enkla dialoger och samtal.
Enkel information och enkla meddelanden.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord och dra slutsatser om innehållet.
Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation.
Tydligt talat språk som är instruerande, beskrivande och kontaktskapande, från olika medier, även i kombination med illustrationer.
Dialoger och samtal.
Enkla meddelanden samt information.
Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på grundläggande satsstrukturer och uttal. Fonem och tonem.
Enkla meddelanden och enkel information.
Strategier för att uppfatta betydelsebärande ord till exempel genom att gissa och dra slutsatser med hjälp av sammanhanget.
Språkliga företeelser i det språk eleverna möter, med betoning på uttal och intonation.
Tala och samtala – produktion och interaktion:
Enkla presentationer, instruktioner, meddelanden och beskrivningar.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester och frågor.
Språkliga företeelser för att förtydliga och berika kommunikationen med betoning på uttal och grundläggande satsstrukturer samt fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser.
Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Korta, enkla presentationer, meddelanden, beskrivningar och dialoger.
Strategier för att lösa språkliga problem i samtal, till exempel gester.
Språkliga företeelser för att förtydliga kommunikationen med betoning på uttal och intonation.
Enkla samtal för kontakt och kommunikation.
Strategier för att underlätta samtal, däribland gester och frågor.
Språkliga företeelser, med betoning på uttal, intonation och grundläggande satsstrukturer samt fasta språkliga uttryck, till exempel artighetsfraser, i elevernas egen produktion och interaktion.
Pinyin som ett medel för att utveckla elevernas talade språk, även uttal och ordförråd.
Strategier för att underlätta samtal, däribland gester.
Läsa – reception (förenklade kinesiska tecken):
Enkla texter som är beskrivande, till exempel från olika medier och i kombination med illustrationer.
Enkla meddelanden och skrivna dialoger.
Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter, även principer för streckordning och analys av teckendelar.
De förenklade tecknens uppbyggnad i de texter eleverna möter.
Enkla texter som är beskrivande och kontaktskapande, även i kombination med illustrationer.
De förenklade tecknens ursprung, användning och uppbyggnad i de texter eleverna möter. Principer för streckordning och analys av teckendelar.
Enkla texter som är beskrivande, även i kombination med illustrationer.
Olika hjälpmedel för läsning, till exempel pinyin, syntetiskt tal och elektroniska ordböcker.
Skriva – produktion och interaktion (förenklade kinesiska tecken):
Enkla texter, till exempel presentationer, meddelanden och skrivna dialoger.
Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
Korta, enkla texter, till exempel meddelanden.
Hur några vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
Enkla texter, till exempel presentationer, meddelanden och skrivna dialoger.
Hur vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
Pinyin och andra hjälpmedel, även digitala, som stöd för den skriftliga produktionen och interaktionen.
Hur några vanligt förekommande tecken som är relevanta för kommunikationens innehåll skrivs för hand, även streckordning.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 4-6
Moderna språk
Filtrera
2 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista