Toggle meny
Årskurs F-3
Årskurs 4-6
Årskurs 7-9
Gymnasiet
Hur det fungerar
Filtrera
Rensa
Stäng
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Centralt innehåll
Dansteknik:
Koder och konventioner som används vid dansteknisk träning.
Träningsprocessens delar: förberedelser, uppvärmning, memorering av rörelser och korrektioner, kontinuerlig träning samt sambandet mellan träningsprocessen och den danstekniska utvecklingen.
Metoder för reflektion över träningsprocess och kunskapsutveckling.
Förhållningssätt till problemlösande feedback.
Konstnärligt förhållningssätt till träning.
Träning av uthållighet och fokusering.
Klassisk balett:
Dansteknisk träning i klassisk balett med successivt stegrad intensitet och svårighetsgrad.
Övningar vid stången, mitten, diagonaler och hopp med betoning på stil, form, linjerenhet, koordination och nyanser i rörelsekvaliteter.
Allegro- och piruetträning i fördjupad grundteknik.
Tåspetsträning som krävs för den kvinnliga dansaren med betoning på artikulation, styrka och stabilitet i fördjupad grundteknik.
Teknikträning som krävs för den manliga dansaren med betoning på artikulation, styrka och stabilitet i fördjupad grundteknik.
Anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
Dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik.
Pas de deux med betoning på följsamhet, styrka, stabilitet och kontroll.
Grundläggande begrepp och uttryck för klassisk balett.
Modern nutida dans:
Dansteknisk träning i modern nutida dans med successivt stegrad intensitet och svårighetsgrad.
Övningar med rörelsevokabulär som innehåller drop, fall, swing och rörelser i och ur balans samt rörelsekvaliteter, till exempel tyngd, energi och flöde.
Utforskande av kroppens rörelsemöjligheter.
Dansens relation till och samspel med ljud, tystnad och olika typer av levande musik.
Rörelseuttryckets dynamik i förhållande till musikens fraser, rytm och dynamik.
Begrepp och uttryck inom modern nutida dans.
Dansteknisk breddning:
Grundläggande träning i jazzdans med betoning på att utveckla en rörelsevokabulär när det gäller stil och tydlighet, samt dynamik när det gäller tyngd, flöde och tid. Rörelsernas förhållande till musikens dynamik.
Utveckling av musikalitet och rytmisk medvetenhet specifikt för jazzdans.
Grundläggande streetdans.
Sceniska folkdanser med successivt stegrad svårighetsgrad.
Utveckling av känsla för stil, musik, rytm och teknik typisk för sceniska folkdanser.
Utveckling av känsla för formationer, samdans och följsamhet i par och i grupp.
Begrepp och uttryck för jazzdans, streetdans och scenisk folkdans.
Dansträning:
Övningar som stärker elevernas placering och danstekniska utveckling.
Övningar som ger fysisk kroppskännedom. Golvträning med fokus på placering, styrka och smidighet, koordinationsträning och enkla akrobatiska moment.
Tekniker för uppvärmning, träning av styrka, skadeförebyggande träning samt avspännings- och återhämtningskunskap.
Hälsa och livsstil, kroppsideal, jämställdhet och genusaspekter, ergonomi och arbetsmiljö.
Konditionsträning.
Stretching.
Dansgestaltning:
Koder och konventioner som används vid repetitioner och vid sceniska produktioner.
Repetitionsprocessens delar.
Fördjupat arbete med det egna konstnärliga förhållningssättet i relation till koreografier.
Dansens relation till musik, puls, taktarter, fraser och dynamik.
Träning av uthållighet och fokusering.
Förhållningssätt till problemlösande feedback.
Metoder för reflektion över dansens konstnärliga uttryck.
Improvisation:
Improvisation som teknik och metod för skapande.
Improvisation utifrån olika instruktioner, där impulser kan komma från den egna eller andras kroppar, rekvisita, text, rum eller musik.
Improvisation där rörelser skapas i nuet utifrån nyfikenhet, fantasi och lust.
Konstnärlig medvetenhet och känsla för dans som uttrycksmedel.
Samarbete och interaktion med andra genom att följa, leda samt ge och ta impulser.
Eget skapande.
Repertoar och scenisk verksamhet:
Repertoar från den klassiska baletten med pas de deux.
Repertoar från den moderna nutida dansen med partnering.
Övning i ensembledans och i solistiska uppgifter.
Övning i gestaltning utifrån olika koreografiers estetiska uttryck.
Coachning inklusive soloträning.
Övning i repetitionsarbete med coach, balettmästare eller repetitör som förbereder eleven inför det sceniska arbetet och publikmötet.
Utveckling av konstnärliga och tekniska färdigheter: rolltolkning, variationer i det konstnärliga uttrycket som förbereder eleven inför det sceniska arbetet och publikmötet.
Grundläggande yrkeskunskap med dess koder och konventioner.
Sceniskt framförande.
Användningsområde
Övning
Lektionsupplägg
Fristående lektioner
Elevexempel
Prov
Muntlig övning
Muntligt prov
Powerpoint och föreläsning
Pedagogisk planering
Videoföreläsning
Inspiration
Projektarbete
Uppgift kopplad till läromedel
Övningsprov
Övningar
Förklaringar
Elevexempel
Årskurs 7-9
Dans
Filtrera
1 uppladdningar
Sortera efter:
Senaste
(desc)
Tabell
Lista